E-Devlet ve Bilgi Toplumu

turkiye.gov.tr
turkiye.gov.tr

Başbakanlık, verilen e-devlet hizmetlerinin iyileştirilmesi, tek elden koordine edilip, kullanılan araç ve teknolojilerin daha verimli kullanılması ve hizmet kalitesinin arttırılması için bir kanun tasarısı hazırlamış ve bunu da kamuoyu görüşüne açmış. Detayları aşağıda bulabilirsiniz.

Hatırlarsanız bundan bir kaç yıl önce E-Devlet Kapısı projesi gündeme gelmiş, yapılan ihale sonucu Oytek grubu projeyi yönetmeye hak kazanmış, önce Türk Telekom’da olan proje sorumluluğu da sonradan Türksat’a devredilmişti. Bu proje kapsamında bugün de hizmette olan turkiye.gov.tr sitesi doğmuştu. Şimdilik devlet kurumlarıyla yeterli derecede entegre çalışmayan, daha çok kurum hizmetlerine giriş kapısı gibi duran bir girişimdi bu. Kişisel olarak da bilgisayarımdaki Safari tarayıcısı ile giremediğim nadir sitelerden biri oldu.

Bilgi toplumu olmak şüphesizki ülkenin medeniyet seviyesindeki artışla eşdeğer. Sağlıklı işleyen bir E-Devlet yapısıyla vatandaşların devletin hizmetlerini daha zahmetsizce ve mevzuat açıklıkları vs’ye daha az maruz kalarak kullanmaları mümkün olacak. Hizmetler kişilerden sistemlere taşınarak kaliteleri, kusursuzlukları artacak, tamamlanma süreleri büyük ölçüde azalacak. Yapılan işlerde kayıtsızlık problemleri de azalacak ve bunun sonucunda aslında demokratik hizmet dağılımının da gerçeklenmesi mümkün olacak. Kısacası sağlıklı bilgi toplumu çok alanda fayda sağlayacak.

Bu işte başarı sağlayabilmek ise uzun ve ağır bir çalışmayı gerektiriyor. Öncelikle mevcut hizmetlerin tam bir envanteri tüm ilişkili olduğu süreç, belge, kişi, kurum, mevzuat nesneleriyle beraber oluşturulmalı. Bunlar bir modele oturtularak bu modelde nerelerde iyileştirmeler sağlanabilir, nerelerde standartlaşmaya gidilebilir, nerelerde ortak teknolojiler kurulabilir analizi yapılmalı.

Teknik olarak bu model bir Servis Odaklı Mimari’nin üzerinde kurgulanmalı, gerekirse federe çalışan Kurumsal Servis Yolları [ESB] gündeme getirilmeli. Devlet kurumlarının bu mimariye dahil olacakları standartlaşmalara gidilmeli, gerekirse İngiltere’deki DISBOX [Department Integrated Service Box] benzeri senaryolar oluşturulmalı. Sağlıklı bir SOA’nın gerektirdiği tüm noktalar es geçilmeden bu mimariye katılmalı. Devlet gerekirse açık kaynağın da desteğini de alarak kendi servis çatısını yaratmalı, geliştirmeli.

Verilen hizmetlerin izlediği süreçler BPMN gibi standartlarla ifade edilmeli ve mümkün olduğu derecede süreç motorlarının üstünde çalıştırılmalı.

Bu arada sizler de tasarı ile ilgili görüşlerinizi Türk Bilişim Derneği’nin sitesinden aktarabilirsiniz.

Tasarıyla ilgili dokümanlara da aşağıdaki linklerden ulaşabilirsiniz:
http://www.basbakanlik.gov.tr/docs/e-devlet/taslak.doc
http://www.basbakanlik.gov.tr/docs/e-devlet/gerekce.doc

Advertisements

2 Comments

  1. Hüseyin, turkiye.gov.tr’yi yakından takip ediyorum sayılabilir. En azından artık yukarıda yazdığım gibi Safari tarayıcısıyla bir problemi yok 🙂 Tabiki o zamandan bu zamana yapılan entegrasyonlar da arttı. Ciddi bir portal projesi şekline büründü. Benim en son bildiğim açık kaynaklı sistemler üzerinde geliştiriliyordu, halen öyle midir bilmiyorum ama.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s